Saturday, October 21, 2006

Hösten är här


Planerna på en längre tur har fått skjutas framåt. Först kom arbete emellan och sedan inhöstade jag en förkylning. Den låg länge och mullrade, men verkar nu ha gett med sig. Träningsdosen har jag satt ner, också för att orka med en intensiv period på jobbet. Hmm. Försöker, men lyckas inte riktigt, varken med ta ett steg tillbaka själv eller få andra att ta över. Igår var det dock en lite mer uppmuntrande dag, då jag tog del av vännen Gregor Nolls promotion till professor. Det var första gången jag satt på plats och bevistade själva ritualen. Det som jag kände igen var den formliga orddusch av militärparapernalia som kännetecknar den högre akademiska diskursen: Vara i frontlinjen, stå i främsta ledet, o.s.v. Hoppas ingen kommer till skada i process(ion)en.

Inför hösten har jag bestämt att byta plats på cyklarna. Min Rivendell är tagen ut ur trainern och min Peugeot är på väg in. Emellertid visar det sig att det hjul som jag satt ett Continental Trainerdäck på är skevt. Så det blir ett litet avbräck. Får se till att det blir justerat i rätt riktning. Eftersom min Rivendell Rambouillet kan ta fetare däck, så lämpar den sig bättre för det mer blöta och ibland leriga väglag, som kommer vid denna tid. Planen är dock att sitta mycket på CompuTrainer åtminstone fram till mitten på januari. Om jobb och annat tillåter så skall jag försöka komma iväg till Sebring 24-timmars i mitten på februari.

Rullskidåkningen har avancerat så att jag nu både orkar köra längre pass och har bättre står på själva skidandet. I och med att jag fick tag på riktiga pjäxor och kunde skippa att köra med vävtejp och joggingskor tog den delen ett steg till en annan nivå. Det som jag nu märker att jag får se upp med är att jag blir för tung i axlar/armar som ju jobbar på ett helt annat sätt vid skidåkning än vid cykling. Effekten är lite som av en kombination av bänkpress och chinups.

En annan sak som jag funderar på är att köpa en MTB-cykel, för att kunna köra intensiv/intervall-pass på Sankt Hans Backar här i Lund. Om jag kan bygga upp en rejäl grundstyrka i att stå och köra på i uppförsbackar så kanske jag kan ta mig vidare också när växelpaketet krånglar, som det gjorde under Stockholm-Göteborg NonStop.

Att vi (AMOVE AB) säljer CompuTrainer börjar nu bli mera känt. Det märker jag bland annat genom att det hör av sig personer som vill bli återförsäljare.